Nenatírejte nazeleno!

26. 8. 2019
26. 8. 2019 Redakce blogu

Minulé pondělí jsme nakousli téma greenwashingu, tedy trendu, který se neblaze promítá také do trhu kancelářských prostor.

Protože navrhování kanceláří a tvorba pracovního prostředí není jen procházka růžovou zahradou, podíváme se dnes podrobněji na jeden trend, který určitě nemůžeme jako profesionálové na trhu pominout. Natírání nazeleno.

Natěrači nalezeno

Asi jste tenhle termín zatím neslyšeli, proto nejprve začneme definicí, co to vlastně greenwashing je.
Greenwashing zahrnuje například praktiky rozšiřování nepravdivých informací s cílem u veřejnosti vytvořit nepravdivou pověst ekologicky zodpovědné firmy. Jinou formou greenwashingu je zavedení banálního opatření, které je reklamou a metodami PR nafouknuto.“ Ufff.

Poprvé se greenwashing začíná objevovat v 80. letech 20. století. Velkým zlomem byl summit v Riu de Janeiru v roce 1992, kdy byla zřízena Obchodní rada pro udržitelný rozvoj (Business Council for Sustainable Development) a Mezinárodní obchodní komora (International Chamber of Commerce), které měly hájit zájmy velkým obchodním společnostem a zároveň budit dojem o udržitelnému rozvoji jednotlivých korporací. Byla najata tehdy největší PR agentura Burson-Marsteller, aby prezentovala k životnímu prostředí šetrné jednání firem. Díky tomu byly zmínky o korporacích zcela vynechány v důležitých dokumentech jako například Charta Země či Agenda 21.

Greenwashing & kanceláře

Klasickým příkladem greenwashingu může být hotelový řetězec, který se prohlašuje za „zelený“ proto, že jeho hosté mohou spát na stejných prostěradlech a znovu použít ručníky. Ve skutečnosti ale dělá jen minimum pro šetření s vodou a energií tam, kde je opravdu třeba, například v oblasti osvětlení, vozového parku nebo restauračních služeb.

V kancelářích to může být podobné: různé akustické certifikáty nebo měření, která nedokáže nikdo validovat, prohlášení o recyklaci, která zůstávají na papíře… greenwashing může mít celou řadu podob. Jak se tohoto neblahého „zeleného natírání“ vyvarovat?
Na naši otázku odpovídá Dan Heuer, jeden z řečníků letošní konference. „Řešením je zapojit stakeholdery a především zaměstnance. Zajistí se tím opačný směr toku udržitelné energie – “bottom-up”. Konkrétní aktivity budou vycházet z opravdových potřeb a marketing bude mít dostatečný přísun šťavnatého a pravdivého materiálu. Zapojením zaměstnanců a dalších stakeholderů se greenwashingu snadno vyhneme, nebo na něj brzo přijdeme…
Dan bude účastníkem panelové diskuse, kde téma „zelená pravda a lež“ také podrobně probereme… Budeme se greenwashing dívat jak v ideové, tak zcela konkrétní rovině.

Přidejte se k diskusi

Setkali jste se s konkrétními greenwashingovými postupy? Štve vás nějaká praktika na trhu, která tímto greenwashingem zavání? Napište nám již nyní.
A přidejte se tak do diskuse na naší konferenci. Pokud budete chtít ukázat konkrétní příklad, můžete i anonymně. Jde nám především o kultivaci trhu. A na ten greenwashing rozhodně nepatří.

Náš tip

Registrace na konfereci stále probíhají.
Využijte možnost rezervovat si své místo již nyní.

Organizátor konference/Conference organiser:

TECHO, a.s.

U Továren 770/1b Praha 10 – Hostivař

+420 737 265 906
info@techocon.cz

ZÁSADY OCHRANY SOUKROMÍ / PRIVACY POLICY
GDPR
COOKIES